•  

Polferries kommer med nya turister

Intresset för nordöstra Skåne blir allt större hos polska turister. Sedan 2009, då samarbetet med Stena Line etablerades, har det gått drygt 70 bussturer från Polen till den nordostskånska regionen. Under nästa år kommer även rederiet Polferries att börja erbjuda paketresor till nordöstra Skåne.

I tre år har kommunernas turismutvecklare drivit ett aktivt marknadsföringsarbete mot den polska marknaden. I ett samarbete med turismnäringen i nordöstra Skåne har ett 70-tal bussar med polska turister, researrangörer och journalister upplevt olika besöksmål i regionen.

 

Bild på polska researrangörer på bäckaskog slott 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Polska researrangörer besöker Bäckaskog slott.
Fotograf Tomasz Regulski

– Att etablera sig på en helt ny marknad som vi gjorde i Polen kräver långsiktighet och resurser. I år har vi sett en ordentlig tillströmning av polska turister och under 2013 ska det förhoppningsvis öka ännu mer tack vare ytterligare samarbetspartners, säger Tobias Delfin, turismutvecklare i Bromölla kommun.

Fler vägar till Blekinge och Skåne
Idag anländer många av besökarna till Karlskrona med Stena Line och tar sig via buss till Skåne. När Polferries börjar marknadsföra nordöstra Skåne under nästa år förväntas fler turister anlända via Ystad.

Tobias berättar att av de som söker sig till de nordöstra delarna stannar de allra flesta i Kristianstad och Bromölla. De som är på väg till Köpenhamn stannar ofta för lunch någonstans i nordöstra Skåne.

Populära besöksmål i nordöstra Skåne är bland annat Humleslingan, naturum och cityshopping i Kristianstad, ödlorna på torget i Bromölla, Wanås, Gualövs kyrka, slott och gårdsbutiker. Ofta efterfrågas blandade besöksmål med olika upplevelser.

– Det finns ett stort intresse för nordöstra Skåne och vi behöver bli bättre på att peka ut och marknadsföra olika besöksmål, speciellt i de områden som besökarna ännu inte har hittat till, säger Tobias.

Under förra året guidade Tobias en frilansjournalist som arbetar för polska resetidningar och valde ut minst ett besöksmål i varje kommun för att visa upp det breda utbudet i nordöstra Skåne.

Besökaren ska få vad besökaren vill ha
Vid flera tillfällen har det ordnats med specialvisningar, ibland även med kort varsel. Med lite god vilja går det mesta att ordna anser Tobias.

– Det gäller att vara flexibel och lyhörd för besökarens önskemål, annars riskerar vi att snabbt förlora besökare. Någon gång har det till exempel kommit önskemål från en grupp polska bönder som ville komma hit för att titta på svenska kor. Det fixade vi, säger Tobias.

Bild på polsk hemsidaMarknadsföring via polsk hemsida
En speciell hemsida hjälper polska turister och researrangörer att planera sin resa till nordöstra Skåne. Hemsidan som är helt på polska erbjuder olika kampanjer som går att boka direkt via sidan. Uppskattningsvis delar ett 70-tal resebyråer i Polen ut ett broschyrmaterial om resor till nordöstra Skåne.