Intressanta samtal om elkapacitet och transportsektorns omställning

Under morgonen belystes den ansträngda effektsituationen i nordöstra Skåne när projektet ELmer samlade företagare, branschföreträdare, energiexperter, politiker och tjänstemän till en företagsfrukost i Bromölla den 16 september – den sista för i år.

Johan Milton från Energikontor Syd förklarade att det inte råder elbrist i nordöstra Skåne – utan kapacitetsbrist. ”Vi behöver platta ut effektkurvan och använda elen smartare”, sa han. Samtidigt påpekade han att utmaningen i elområde SE4 inte inte heller handlar om att elen saknas, utan snarare om höga priser till följd av för lite egen produktion i södra Sverige.

Staffan Fredlund från C4 Energi beskrev utbyggnaden av elnätet i regionen som både nödvändig och komplex. Tidsplanen påverkas av faktorer som upphandlingar, markägare och tillståndsprocesser, men målet är en förstärkt nätkapacitet till 2030. Han pekade också på att det blir ett hönan & ägget-problem: industrier vågar inte satsa utan tillgång till effekt, samtidigt som elnätsbolagen inte får bygga ut på bara prognos.

Transportsektorns utmaningar

Peter Liljedahl, transportchef på Skånemejerier.

Även transportköparnas perspektiv lyftes. Peter Liljedahl, transportchef på Skånemejerier, betonade att ellastbilar kräver lösningar som fungerar i praktiken: ”Man behöver kunna ladda på under en timme – under lossning och lastning. Sex–sju timmar funkar inte.” Han underströk också att transportköpare och åkerier måste arbeta med frågan tillsammans, och att mod krävs i omställningen: ”Ska du ha ellastbil måste du ha stort hjärta och våga tänka längre än bokslut – för du kommer vinna på det i längden.”

Från Sveriges Åkeriföretag deltog både Marie Jersgren och Liane Ask. De lyfte fram långa handläggningstider och osäker tillgång till el som stora hinder för åkeriernas omställning: ”Det tar ofta flera år innan man får besked om vilken effekt som kan levereras. Innan dess vågar man inte investera i ellastbilar”, förklarade Marie Jersgren.

I panelsamtalet deltog Johan Milton, Marie Jersgren, Liane Ask och åkeriägaren Tryggve Bengtsson. De betonade både utmaningarna med laddning och behovet av att prioritera rätt transporter i omställningen. Tryggve Bengtsson framhöll att branschen vill bidra – men att marginalerna är små och kostnaderna för omställningen inte kan bäras av åkerierna själva.

Många spännande diskussioner startades under ELmerfrukosten i Bromölla den 16 september.

Trots utmaningarna fanns också en framtidstro. Batteri- och laddtekniken utvecklas snabbt, och det finns aktörer som vill gå före i omställningen. Samtidigt betonade Johan Milton att vägen dit inte är enkel: ”Allt blir mer komplicerat ju mer man dyker ner – men nu är vi i fasen där vi måste få upp frågorna till ytan och lösa dem. Och det är inte enkelt.”

Det är också det som ELmer-projektet ska bidra till: att förstå problematiken och skapa en gemensam bild av utmaningarna. Arbetet fortsätter med fler träffar och dialoger kring hur regionen kan möta behoven av både tillväxt och grön omställning.